Hoe ervaren klanten hybride gezinszorg? De resultaten

Door Heleen Couvreur

Beeldbellen Hybride zorg gezinszorg

Hybride gezinszorg, dat is zorg aan huis aangevuld met zorg op afstand. Tijdens afgelopen project kregen klanten wekelijks 1 of meerdere online zorggesprekken met een verzorgende aangeboden. Dit verliep via een sterk vereenvoudigde tablet die aan huis werd geïnstalleerd en uitgelegd.

Na zo’n 1265 online zorggesprekken hebben we heel wat bijgeleerd over hybride gezinszorg. Aan de hand van 6 focusgroepgesprekken met klanten en medewerkers en 66 interviews (54 met klanten en 12 met verzorgenden) brachten Philippe Bocklandt en Martine De Zitter van Arteveldehogeschool de mogelijke meerwaarde van hybride gezinszorg in kaart.

Klik hier voor achtergrondinfo over dit project

85% is tevreden over de online zorggesprekken

De tevredenheid is hoog. 4 op 5 klanten raadt het aanbod ook aan. Tijdens de zorggesprekken die gemiddeld 33 minuten duurden, lijkt er alvast meer ruimte voor persoonlijk contact en diepgang.

  • 67% van de klanten voelt zich minder eenzaam
  • 80% vindt dat beeldbellen goed aansluit bij de bestaande zorg

Ik kijk er naar uit en zit op voorhand al te wachten. Het breekt mijn dag. Zo kan ik nog eens babbelen.

Mia, klant beeldbellen

Ook voor klanten zonder digitale vaardigheden

60% van de 75+ -ers vindt het gebruik van de tablet gemakkelijk tot zeer gemakkelijk. Niet evident als je weet dat volgens het Digimeter onderzoek in Vlaanderen slechts 18% van de 75+ -ers omgaan met digitale technologieën gemakkelijk vindt.

85% van de deelnemers beeldbelt al minstens dan 100 dagen. 72% van de deelnemers gebruikt de tablet minstens meermaals per week. Met dit aanbod bereiken we dus ook succesvol klanten die nog geen digitale kennis hadden.

Ik vind dit magnifiek. Deze gesprekken en technologie zijn een ware revelatie voor mij!

Klant beeldbellen

Niet enkel beeldbellen met onze verzorgenden

Naast de geplande zorggesprekken zorgt de tablet ook op andere manieren voor extra dagstructuur. Zo komt er om 10 uur bijvoorbeeld een dagelijkse spreuk, die op zich ook vaak gespreksstof is voor de zorggesprekken.

  • 1 op 3 klanten beeldbelt ook met familie
  • 1 op 5 klanten maakte gebruik van de 24/7 optie voor gesprekken

Ook waardevol voor de beeldbelverzorgende

5 van de 6 verzorgenden in het beeldbelteam raadt de combinatie van beeldbellen en zorg aan huis in het takenpakket aan. De combinatie kan het werk als verzorgende opnieuw werkbaar maken door meer flexibiliteit en afwisseling.

Op die halve dag kan ik veel meer mensen bereiken

Marianne, verzorgende i-mens

En nu?

Er start nu een vervolgproject. We willen de betaalbaarheid van het aanbod aftoetsen en ook de volledige werking verder blenden en verankeren in onze organisatie. Dit doen we nog steeds met onze partner zorgorganisaties Familiehulp en Zorgband Leie & Schelde.

Om hulp op afstand ook na de projectfase blijvend te kunnen aanbieden is er een aanpassing in de subsidieregeling nodig. Een wetswijziging moet ervoor zorgen dat ook hulp op afstand effectief erkend wordt als gezinszorg.

Dit project gaat ook door in samenwerking met en met middelen van de Vlaamse Overheid.

Hybride gezinszorg

Wil je meer informatie over dit project?

Contacteer Evelyn De Kesel, expert innovatie
evelyn.dekesel@i-mens.be

GSM: 0492 14 68 94

Aanvullende diensten

Ook interessant