Om de samenwerking zo vlot mogelijk te laten verlopen, maken we graag goede afspraken. Zo weet je wat je mag verwachten en wat je kan doen indien de dienstverlening niet aan jouw verwachtingen voldoet.

Algemene voorwaarden en praktische afspraken:

Je kan onze poetshulpen zowel met elektronische als papieren dienstencheques betalen. Wij raden de elektronische dienstencheques aan om volgende redenen:

  • Makkelijk te beheren en bestellen
    Je kan je dienstencheques bestellen en beheren wanneer je wil via de mobiele app 'Dienstencheques Vlaanderen' of je Beveiligde Zone in je Sodexo-account.
  • Je ontvangt ze sneller
    Elektronische dienstencheques zijn na je bestelling onmiddellijk beschikbaar. Papieren dienstencheques worden binnen de 2 werkdagen na je bestelling verstuurd.
  • Veiliger in gebruik
    Je beheert de cheques online, dus je kan ze niet verliezen en ze kunnen niet gestolen worden.
  • Minder risico op vervallen cheques
    De oudste cheques worden automatisch het eerst gebruikt. Je krijgt een herinneringsmail 1 maand voor een dienstencheque vervalt.
  • Gebruiksvriendelijk
    Je hoeft niets te doen na de dienstverlening. Je poetshulp voert de prestatie in. Die kan je daarna wanneer het je past bevestigen of betwisten in je Beveiligde Zone of via de app.

Schrijf je eerst in bij Sodexo

Om dienstencheques te kunnen bestellen, moet je je eerst inschrijven bij Sodexo. Deze
inschrijving is gratis en gebeurt via de website of telefonisch:

Neem hiervoor je rijksregisternummer, bankrekeningnummer en e-mailadres bij de hand.

Via de website van Sodexo kan je snel jouw resterende elektronische dienstencheques raadplegen, prestaties beheren en dienstencheques bestellen.

Bestel daarna je dienstencheques

Bestel je dienstencheques voldoende op voorhand zodat je ze in huis hebt vóór de hulpverlening start. Best vanaf het moment je weet dat er een poetshulp bij je opstart.

Je bestelt je dienstencheques door het bedrag dat overeenkomt met het gewenste aantal dienstencheques te storten op 1 van de onderstaande bankrekeningen. Dit rekeningnummer staat ook op je inschrijvingsbevestiging:

  • Vlaanderen: IBAN: BE41 0017 7246 2610
  • Brussel: IBAN: BE28 0017 7246 3620

Je moet telkens minimum 10 dienstencheques bestellen. We raden aan om steeds voldoende dienstencheques te bestellen, minstens voor 2 maanden.

Vermeld je gebruikersnummer van Sodexo als gestructureerde mededeling bij je overschrijving.

Sodexo plaatst de dienstencheques in je elektronische portefeuille (elektronische dienstencheques) of verstuurt ze per post naar je thuisadres (papieren dienstencheques).

Let op: je betaling wordt geweigerd en het bedrag zal automatisch teruggestort worden als:

  • Je je niet houdt aan de minimale bestelling
  • Het betaalde bedrag niet correct is (dus als het geen veelvoud is van 9 euro)
  • Je inschrijvingsnummer in de gestructureerde mededeling ontbreekt of niet correct is

Je bestelt je dienstencheques bij Sodexo. Best voldoende op voorhand zodat je ze in huis hebt vóór de hulpverlening start.

Als gebruiker kan je maximaal 500 dienstencheques per jaar bestellen. Je betaalt dan:

  • 9 euro voor de 400 eerst bestelde cheque
  • 10 euro voor de 100 laatste

Als gezin kan je maximaal 1 000 dienstencheques per jaar bestellen. Je betaalt dan:

  • 9 euro voor de 800 eerst bestelde cheque
  • 10 euro voor de 200 laatste

Het gezin omvat alle personen die ingeschreven zijn op je adres.

Behoor je tot 1 van de onderstaande categorieën?
Dan mag je tot 2 000 dienstencheques per jaar aankopen. Om dit aan te tonen, moet je jaarlijks een attest indienen bij Sodexo.

  • Eenoudergezinnen
  • Personen met een handicap
  • Ouders van minderjarige kinderen met een handicap
  • Oudere personen die genieten van een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden

Hou er bij het bestellen rekening mee dat je dienstencheques 12 maanden geldig zijn.

Parenterale voeding, ook wel TPN (totale parenterale nutritie) genoemd, is een kunstmatige, totale voeding dat via de bloedbaan wordt toegediend wanneer enterale voeding (via het maag-darm-stelsel) niet (meer) mogelijk of onvoldoende is.

De intraveneuze voeding bevat alle noodzakelijke bestanddelen en kan als behandeling toegediend worden bij ziekte, problemen met de spijsvertering of het absorptievermogen of na een operatie.

De arts kan beslissen om de behandeling thuis verder te zetten. Dit is zeker mogelijk, doch betreft het een complexe aangelegenheid die niet risicoloos is. We raden dan ook aan om zeker de hulp en ondersteuning van een thuisverpleegkundige in te roepen. i-mens beschikt over een team van verpleegkundigen die specifiek opgeleid zijn om dergelijk zorgen bij u thuis op te starten. Zij vertrouwen de zorg nadien toe aan hun collega’s die vanaf dan de zorg dagelijks opnemen. Ze bieden niet alleen hulp bij het aan- en afkoppelen van de voeding, al dan niet met behulp van een voedingspomp, ze staan ook in voor het wisselen van de leidingen en het verzorgen van het insteekpunt van de katheter. Dit gebeurt steeds in nauw overleg met het ziekenhuis en de huisarts.

Bij i-mens streven we ernaar een vaste poetshulp toe te wijzen aan elke klant. Omwille van afwezigheden bij medewerkers en bij klanten kan dit niet altijd. In de mate van het mogelijke bieden we bij afwezigheden vervanging aan.

Sondevoeding is een volwaardige alternatief van voeding dat in vloeibare vorm via een sonde (buisje/slangetje) rechtstreeks in de maag of darmen toegediend wordt. Deze vervang- of aanvullende voeding bevat alle voedingsstoffen dat het lichaam nodig heeft, zoals energie, eiwit, vet en koolhydraten, maar ook vocht, vitamines en mineralen. Andere soorten kunnen ook vezels, extra vetten of extra eiwitten bevatten.

Wanneer je door ziekte, ondervoeding of als behandeling na een operatie sondevoeding krijgt toegediend en de arts bepaalt om deze zorg thuis voort te zetten, staan wij klaar om je hierin te ondersteunen.

We beschikken over een team aan verpleegkundigen die specifiek opgeleid zijn om dergelijk zorgen bij u thuis op te starten. Zij vertrouwen de zorg nadien toe aan hun collega’s die vanaf dan de zorg dagelijks opnemen. Ze kunnen je enerzijds helpen bij het aan- en afkoppelen van de sondevoeding, al dan niet met behulp van een voedingspomp. Anderzijds staan ze ook in voor het wisselen van de leidingen en het verzorgen van het insteekpunt van de sonde. Dit gebeurt steeds in nauw overleg met het ziekenhuis en de huisarts.

Wanneer jij je aanvraag doet voor poetshulp zal een verantwoordelijke jou meteen contacteren en toelichting geven bij een eventuele wachttijd. Die is zeer regio- en tijdsgebonden en je kan bij het gesprek meteen beslissen of je al dan niet doorgaat met je aanvraag.

Naast de dankbaarheid van de cliënt, zorgen we voor een professionele begeleiding door een coördinator. Je ontvangt ook steeds een kostenvergoeding. Wanneer je instaat voor vervoer van zorgbehoevenden met je eigen wagen ontvang je volgens het wettelijk barema een vergoeding per gereden kilometer. I-mens zorgt voor een verzekering die van toepassing is tijdens de uitvoering van opdrachten. En uiteraard voorzien we de nodige vormingen en bijeenkomsten samen met andere vrijwilligers.

Wanneer je dienstencheques aankoopt, geniet je van een belastingvermindering:

  • Vlaanderen: 1,80 euro voordeel op de 1ste 169 cheques. Je betaalt dus 7,20 euro per uur na belastingvermindering.
  • Brussel: 1,35 euro op de 1ste 163 dienstencheques. Je betaalt dus 7,65 euro per uur na belastingvermindering.

Met de klantenbijdrage van 1,20 euro per dienstencheque betaal je in totaal, na fiscale aftrek:

  • Vlaanderen: 8,40 euro per uur
  • Brussel: 8,85 euro per uur

Tenzij je recht hebt op een verlaagde klantenbijdrage van 0,40 euro doordat je geniet een verhoogde tegemoetkoming van je ziekenfonds:

  • Vlaanderen: 7,60 euro per uur
  • Brussel: 8,05 euro per uur

Je kan zelf nagaan of je recht hebt op de verlaagde klantenbijdrage. Kijk op je klever van je ziekenfonds of het laatste cijfer van de code gelijk is aan 1 (xx1/xx1).

Op 1 maart van elk jaar ontvang je een fiscaal attest van Sodexo. Meer info over de fiscale attesten vind je op volgende websites:

We maakten een handig overzicht met de huishoudelijke taken die je poetshulp mag uitvoeren. Zo weet je duidelijk wat je van je huishoudhulp kan verwachten.

In samenspraak met de verantwoordelijke kunnen af en toe nog andere taken uitgevoerd worden zoals boodschappen doen.

Niet gevonden wat je zocht?

Contacteer ons online of bel 078 15 25 35.
We bekijken samen hoe we jou kunnen helpen.

Stel je vraag