Wat is de mijn i-mens applicatie?

mijn i-mens is een website die je toegang geeft tot jouw persoonlijk verpleegdossier dat door de thuisverpleegkundige van i-mens vzw wordt bijgehouden. Ook je behandelende arts kan via mijn i-mens dit dossier online raadplegen op voorwaarde dat je je geïnformeerde toestemming hebt gegeven om je gezondheidsgegevens te delen en de zorgrelatie (therapeutische relatie) tussen jou en je arts geregistreerd werd.

De informatie op mijn i-mens komt van het elektronisch verpleegkundig dossier dat de verpleegkundige invult op zijn/haar tablet. Op deze manier krijg je inzage in jouw zorginformatie.

Via mijn i-mens streven we naar een betere zorg voor de patiënt doordat verpleegkundige gegevens tussen patiënt en vertrouwenspersoon, thuisverpleegkundige en arts transparant worden gedeeld.

Hoe gebruik ik de mijn i-mens applicatie op mijn computer?

Als patiënt heb je toegang tot mijn i-mens via deze link. Om in te loggen moet je:

  • patiënt zijn bij i-mens vzw
  • een Belgische e-ID + pincode hebben
  • de e-ID software (externe link) geïnstalleerd hebben
  • geïnformeerde toestemming voor gegevensdeling gegeven hebben
  • Internet Explorer, Chrome of Safari (Mac) gebruiken
Log hier in >


Je kan als patiënt ook een vertrouwenspersoon (partner, familielid ...) toegang geven tot jouw digitaal verpleegkundig dossier.

Veiligheid

mijn i-mens wordt streng beveiligd om de privacy van de patiënt te beschermen. Hiervoor werken we samen met het eHealth-platform van de overheid. Er werden verschillende controle's ingebouwd:

  • login met certificaat (eID en pincode)
  • controle geïnformeerde toestemming
  • controle therapeutische relatie
  • controle uitsluitingen
  • alle gegevens worden beveiligd verstuurd

Om deze principes te garanderen werkt i-mens vzw samen met het eHealth platform van de overheid. Meer info vind vind je op Patient Consent.

Heb je nog vragen of opmerkingen?

  • Heb je vragen over de werking van mijn i-mens?
    Dan kan je jouw vraag stellen via het menu 'feedback' in de mijn i-mens applicatie. Je kan ook mailen naar GEZ_business@i-mens.be.
  • Heb je specifieke vragen over bepaalde zorginformatie of de verpleegkundige zorgen zelf?
    Aarzel dan niet om dit met jouw thuisverpleegkundige te bespreken.
    Of bel naar ons service center via 078 15 25 35. Zij zijn 24/24u en 7/7d bereikbaar.
  • Ben je een vertrouwenspersoon of vertegenwoordiger van de patiënt?
    En kan je niet via je eigen eID de gegevens nakijken? Richt je dan tot GEZ_business@i-mens.be.

Veelgestelde vragen

Klik op inloggen (externe link) om toegang te krijgen tot jouw persoonlijke verpleegdossier van i-mens vzw.

Om te kunnen inloggen heb je volgende zaken nodig:

  • Jouw elektronische identiteitskaart
  • De pincode van jouw identiteitskaart
    (Weet je jouw pincode niet meer, dan kan je daarvoor bij de dienst Bevolking van je woonplaats terecht).
  • Een eID-kaartlezer met geïnstalleerde software.
    Een eID-kaartlezer kan je in een multimediazaak bij jou in de buurt of online kopen. Prijzen variëren tussen 10 en 20 euro.

Alleen artsen met wie jij als patiënt een therapeutische relatie hebt, kunnen jouw verpleegkundige gegevens raadplegen.

En dit op voorwaarde dat jij je geïnformeerde toestemming hebt gegeven.

Het kan dus gaan om een huisarts of specialist bij wie je in behandeling bent. Dat betekent dat jouw kinesist, verzorgende, pedicure … jouw gegevens niet kunnen inkijken.

Naast artsen heb je ook zelf toegang tot je gegevens alsook een eventueel door jou aangeduide vertrouwenspersoon.

Het is mogelijk dat je een foutmelding krijgt bij het inloggen met je e-ID. Sluit dan je internetbrowser volledig. Stop eerst je kaart in je e-ID lezer en probeer dan opnieuw in te loggen. Ga voor meer informatie naar deze website (externe link).

Na het inloggen is het mogelijk dat de mijn i-mens applicatie volgende foutmelding geeft: 'Er zijn geen gegevens beschikbaar'. Mogelijks ben je dan geen patiënt (meer) bij i-mens vzw of heb je jouw toestemming voor het delen van gegevens niet gegeven. Contacteer ons dan via GEZ_business@i-mens.be.

Om toegang te krijgen tot een patiëntendossier moet je als patiënt je geïnformeerde toestemming geven. Indien dit niet zo is geeft de mijn i-mens applicatie volgende foutmelding: 'Je hebt geen toegang tot het gevraagde patiëntendossier doordat de geïnformeerde toestemming niet actief is'.

Die geïnformeerde toestemming is je toestemming die je als patiënt geeft om je gegevens elektronisch te delen tussen de zorgverleners die jou verzorgen. Als je deze toestemming geeft zal i-mens vzw je gegevens bijvoorbeeld delen met je huisarts of je specialist in het ziekenhuis.

Als je voor de eerste keer verzorgd wordt door het i-mens vzw zal de verpleegkundige je vragen of zij die geïnformeerde toestemming mag registreren. Wij doen dit dus voor jou.

Je kan de geïnformeerde toestemming ook zelf activeren (of uitschakelen) via de website (externe link) van eHealth.

Als je de eerste keer aanmeldt op de applicatie moet je de gebruikersverklaring accepteren. Dit doe je door volledig naar beneden te scrollen in de tekst, het vinkje aan te vinken en op akkoord te klikken. Je kan de gebruikersverklaring hier lezen.

Daarnaast zal je ook gevraagd worden om cookies te accepteren. Dit is noodzakelijk voor de goede werking van de applicatie.