Wat is mijn i-mens?

mijn i-mens is een online platform dat inkijk biedt in het elektronisch verpleegdossier van i-mens vzw. Als arts of verpleegkundige kijk je als het ware over de schouder van de thuisverpleegkundige mee en heb je inzage in de meest accurate zorginformatie van je patiënt. Ook patiënten en hun vertrouwenspersonen hebben toegang tot hun eigen verpleegdossier.

mijn i-mens is snel bereikbaar via één muisklik vanuit de volgende huisartsenpakketten: Windoc, CareConnect, Medidoc, Health One, Daktari en Prodoc. Via de handleidingen onder de rubriek ‘Hoe gebruik ik mijn i-mens als huisarts?’ vind je meer informatie hierover.

Daarnaast is mijn i-mens is ook bereikbaar vanuit de EPD’s KWS/Nexuz-Health en Chipsoft alsook via de hubs.

Hoe gebruik ik mijn i-mens als ziekenhuis(medewerker)?

Je kan mijn i-mens rechtstreeks openen vanuit een aantal ziekenhuispakketten:

Hoe gebruik ik mijn i-mens als huisarts?

Je kan mijn i-mens rechtstreeks openen vanuit een aantal huisartsenpakketten:

Je kan ook met jouw eID via deze site op mijn i-mens inloggen.

Inloggen in mijn i-mens >

Veiligheid

Uiteraard garanderen we de veiligheid van de patiëntengegevens die via mijn i-mens raadpleegbaar zijn. Het platform is sterk beveiligd om de privacy optimaal te garanderen. Hierbij worden de diensten van eHealth gebruikt:

  • login met eHealthcertificaat (eID en pincode) of itsme®
  • eenmalig aanloggen via jouw huisartsenpakket volstaat (single sign on)
  • controle geïnformeerde toestemming
  • controle therapeutische relatie
  • alle gegevens worden beveiligd verstuurd

Heb je nog vragen of opmerkingen?

  • Heb je vragen over de werking van mijn i-mens?
    Dan kan je jouw vraag stellen via het menu 'feedback' in de mijn i-mens applicatie. Je kan ook mailen naar GEZ_business@i-mens.be.
  • Heb je specifieke vragen over de verpleegkundige zorgen van een patiënt?
    Bel in dat geval naar ons service center via 078 15 25 35. Zij zijn 24/24u en 7/7d bereikbaar.

Veelgestelde vragen

Indien je met CareConnect, Medidoc, HealthOne of Windoc werkt verschijnt de link naar het dossier van de patiënt op mijn i-mens automatisch in jouw EMD. Indien deze link niet verschijnt contacteer dan de helpdesk van jouw EMD.

Je kan de contactgegevens van het verpleegkundig team van i-mens terugvinden in de applicatie mijn i-mens via het tabblad contactgegevens i-mens.

In de applicatie mijn i-mens kan je ook op elk item reageren of feedback geven. Dit is de veiligste manier om over de patiënt te communiceren met het verpleegkundig team.

Aarzel dan niet om rechtstreeks contact op te nemen met het service center van i-mens via 078 15 25 35. Onze medewerkers zijn 24/24u en 7/7d bereikbaar.

Dan kan je jouw vraag stellen via het menu 'feedback' in de mijn i-mens applicatie. Je kan ook mailen naar GEZ_business@i-mens.be.

Na het inloggen is het mogelijk dat de mijn i-mens applicatie volgende foutmelding geeft: 'Er zijn geen gegevens beschikbaar'. Je bent dan als 'Burger' ingelogd en niet als 'Arts'.

Bij het inloggen via eHealth heb je de keuze om aan te duiden als welk type gebruiker je wil inloggen, kies dan voor 'Arts' of 'Geneesheer' en niet voor 'Burger'.

Om toegang te krijgen tot een patiëntendossier moet er een therapeutishe relatie zijn tussen de arts en de patiënt. Indien dit niet zo is geeft de mijn i-mens applicatie volgende foutmelding: 'Je hebt geen toegang tot het gevraagde patiëntendossier doordat er een therapeutische relatie tussen jou en jouw patiënt ontbreekt'.

Je kan de therapeutische relatie activeren via de website(externe link) van eHealth of via je EMD-software:

Om toegang te krijgen tot een patiëntendossier moet de patiënt zijn geïnformeerde toestemming gegeven hebben. Indien dit niet zo is geeft de mijn i-mens applicatie volgende foutmelding: 'Je hebt geen toegang tot het gevraagde patiëntendossier doordat de geïnformeerde toestemming niet actief is'.

Je kan de geïnformeerde toestemming activeren via de website(externe link) van eHealth of via je EMD-software na akkoord van de patiënt:

Ook i-mens vzw registreert voortaan de geïnformeerde toestemming van patiënten.

Een patiënt heeft de mogelijkheid om een zorgverlener expliciet uit te sluiten van toegang tot zijn patiëntendossier. De applicatie geeft hiervoor een foutmelding.

In een uitzonderlijk geval (urgentie) kan je een noodprocedure activeren om tijdelijk toegang te verkrijgen tot een patiëntendossier wanneer er geen voorafgaande therapeutische relatie werd geregistreerd. Hiervoor moet je de reden opgeven in de applicatie. Druk hiervoor op de gele knop 'Activeer Break-the-glass' in de pop-up in de applicatie.

Als je de eerste keer aanmeldt op de applicatie moet je de gebruikersverklaring accepteren. Dit doe je door volledig naar beneden te scrollen in de tekst, het vinkje aan te vinken en op akkoord te klikken. Je kan de gebruikersverklaring hier lezen.

Daarnaast zal je ook gevraagd worden om cookies te accepteren. Dit is noodzakelijk voor de goede werking van de applicatie.