Als verzorgende sta je dicht bij de mensen
Door Sophie Beyers
“Verzorgende zijn, is zoveel meer dan soep maken en boodschappen doen. Je luistert en praat met de mensen. Kortom, je bent er voor mensen.” Aan het woord is Brigitte Bourgois, al bijna 24 jaar aan het werk als verzorgende bij i-mens. “Het kan erg zwaar zijn, maar ik doe deze job met hart en ziel.”
“Iemand zei eens dat de job van verzorgende alleen maar bestaat uit wat soep maken en boodschappen doen voor oudjes. Dat kwam hard aan”, steekt Brigitte van wal. Ze schreef er deze brief over. “Verzorgende zijn, betekent zoveel meer. Het draagt bij tot hun mentale welzijn.”
Voldoening en dankbaarheid
“We komen vaak in moeilijke situaties, bijvoorbeeld bij mensen die levensmoe zijn. Als verzorgende kunnen we soms toch nog een lach op hun gezicht toveren. Vaak zijn we voor hen een belangrijk, of soms zelfs het enige lichtpunt. Ze zeggen dan uit te kijken naar ons volgende bezoek. Dat betekent veel en doet me beseffen hoe dankbaar we mogen zijn als alles goed gaat. Evengoed komen we bij mensen met veel levensvreugde. Dan kunnen we samen lachen, zingen, kortom zot doen. Het is dus zeker niet alleen kommer en kwel. Anders houd je deze job niet vol. De afwisseling is fijn.”
De soep die we klaarmaken, geeft voldoening aan de klant, maar onze aanwezigheid is minstens zo belangrijk
Toch is de job niet te onderschatten. “Mensen blijven langer thuis wonen waardoor de zorgen zwaarder worden. Ook zijn we minder lang dan vroeger bij de klanten. Dat kan druk geven. Het belangrijkste is dat je beseft dat iedereen verschillend is en daar ook rekening mee houdt. Zo kan er vertrouwen ontstaan. Als verzorgende bouw je een band op met de klant. Het lijkt soms zelfs als familie. Zo kom ik al jaren bij een koppel waarvan de echtgenoot dementie kreeg. Omdat ze niet samen naar een rusthuis konden verhuizen, moest de man er alleen naartoe. Ik beleefde dit van dichtbij mee. Dat schept een band”, vertelt Brigitte. "Ik vind het dan ook niet altijd eenvoudig om thuis de klik te maken. Soms lig ik nog wakker van de situatie waarin een klant zit."
Warme werkgever
Brigitte ervaart i-mens als een warme werkgever. “Eerst werkte ik halftijds voor i-mens. Jaren geleden kwam ik echter plots alleen te staan met mijn kinderen. Ik kluste bij om rond te komen, maar organisatorisch was dat niet evident. Ook kreeg ik rugklachten. Ik ben in gesprek gegaan met i-mens en mocht parttime beginnen. Ik kreeg extra uren en een uurrooster waarmee ik werk en gezin kan combineren en dat haalbaar is met mijn rug. Nu werk ik 6 uur per dag en dat is ideaal.”
“Het kan ook zijn dat het echt niet klikt met een klant of dat een situatie mentaal te zwaar is als verzorgende. We zoeken dan samen naar oplossingen zodat die persoon de nodige hulp blijft krijgen. Onze coaches en planners zijn super belangrijk. We kunnen er echt op rekenen. Ze helpen ons, ze begrijpen ons. Hun feedback is enorm veel waard. Het wordt niet genoeg gezegd hoe belangrijk die mensen zijn in de organisatie”, besluit Brigitte.