Mensen op weg helpen dankzij vrijwilligers
Elke Kuppens koppelt mensen. Niet in de liefde, maar mét liefde voor haar job. De 41-jarige i-mens medewerker is nu een 15-tal jaar verantwoordelijk voor de dag- en nachtoppas in Limburg. In haar werk brengt zij klanten en vrijwilligers succesvol samen.
Van kandidaat tot ambassadeur
"De meeste mensen komen bij ons terecht via de mond-tot-mondreclame. Ze hebben een familielid of een kennis die vrijwilligerswerk doet en worden zo ‘warm gemaakt’", lacht Elke.
"Respect, inleving en aanpassingsvermogen zijn de 3 belangrijke kwaliteiten bij een kandidaat-vrijwilliger."
Mensen zijn vaak op zoek naar een zinvolle bezigheid of zijn op zoek naar nieuwe sociale contacten.
Levenswijsheid opdoen
“De grootste groep vrijwilligers bij i-mens zijn 50’ers en 60’ers, maar er zijn ook een pak fitte 70’ers actief bezig. Na hun pensioen willen ze niet stilzitten en kiezen voor een nieuwe daginvulling. We hebben in onze pool ook werklozen en langdurig zieken.
Er kloppen ook jonge vrijwilligers aan die bijvoorbeeld geen grootouders hebben en op die manier wat levenswijsheid willen opdoen. Of die gestudeerd hebben voor een job in de zorg.”
Op zoek naar perfecte match
“Als er zich een nieuwe kandidaat-vrijwilliger aanmeldt, spreken we af voor een kennismakingsgesprek. Daarin vraag ik waarom hij of zij vrijwilliger wil worden. Willen ze ook oppas doen bij mensen met dementie of bij personen met een handicap …? Op welke dagen en uren willen ze zich inzetten ..."
Verder geeft Elke alle informatie over de werking:
- Welke taken kan en mag een vrijwilliger doen?
- Hoeveel bedraagt de onkostenvergoeding?
- Welke verzekering is er?
Ze krijgen begeleiding en er worden regelmatig vrijblijvende opleidingsmomenten voorzien. Elke regelt alles qua papierwerk voor werklozen en langdurig zieken die vrijwilliger willen worden.
Wat mij blij maakt
“Buiten het coronatijdperk brengen we de vrijwilligers regelmatig samen. We doen een daguitstap of trakteren met een ontbijtje of een broodjesbuffet."
Wanneer ik een goede match vind maak ik 2 mensen gelukkig. De klant omdat die een stuk op weg geholpen is om langer thuis te blijven wonen. En onze vrijwilliger die een zinvolle dag- of nachtinvulling krijgt én nog eens goed doet voor een ander mens. Wie wordt daar niet blij van?"