i-mens jaarverslag 2023

i-mens jaarverslag 2023

Het jaarverslag van i-mens 2023 is een cijferoverzicht van onze werking: met informatie over ons personeel en over de activiteiten en prestaties die we samen leverden.

2023 was voor i-mens het jaar waarin we werkten aan interne stabiliteit. Dat was ook nodig. De coronacrisis zorgde voor de nodige operationele chaos, daarna kwam een energie- en inflatiecrisis die financiële druk op onze werking zette. Het vele bijsturen vroeg een collectieve inspanning die we niet vanzelfsprekend mogen vinden. Wij willen al onze medewerkers dan ook bedanken om mee zijn beste beentje voor te zetten voor onze klanten en voor i-mens.

In 2023 werkten we op 5 strategische werven. Ten eerste: het terugvinden van een financieel evenwicht. Na covid en het ongeziene inflatiejaar 2022 maakte onze organisatie een financieel verlies. Dankzij een goed doordacht en gedragen herstelplan kwamen we daar snel weer bovenop. In 2023 was i-mens opnieuw financieel in evenwicht en de komende jaren zullen we onze reserves opnieuw aanvullen. Onze fundamenten staan stabiel, er kan opnieuw gebouwd worden.

Een tweede werf was de uitbouw van een datastrategie. Door operationele en financiële cijfers samen te brengen in een centraal datawarehouse, konden we de organisatie kort op de bal aan- en bijsturen. De mogelijkheid om te sturen op cijfers maakt dat we de koers van onze organisatie zelf en zeer gericht kunnen bepalen. Die controle brengt rust en vertrouwen.

Ten derde werkten we aan verschillende van onze kernprocessen: het digitaliseren van de intakegesprekken bij nieuwe zorgvragen, het uittekenen van de klantreis voor een aantal van onze diensten, het wachtlijstbeheer voor onze poetsdienst met dienstencheques enzovoort.

Het kloppend hart van i-mens zijn echter niet de processen, maar onze 10 891 medewerkers. Na corona was de uitstroom uit de zorgsector erg hoog, hoger dan de instroom. Het vinden en behouden van collega’s was dan ook een belangrijke prioriteit. Onze vierde strategische werf was dan ook het vinden en behouden van medewerkers. Een focus op gezonde werkvloeren en werkbaar werk leverde resultaat op. We zagen in 2023 het ziekteverzuim dalen met meer dan 10%.

Tot slot zetten we in op klanttevredenheid en bereikbaarheid. Interne opleidingstrajecten werden opgestart en uitgerold, met als doel om elke medewerker mee te nemen in een verhaal over klantgericht handelen. Tegelijkertijd werkten we hard aan onze bereikbaarheid. Klanten die zorg nodig hebben, willen we zo snel en zo laagdrempelig mogelijk helpen.

We zijn fier op wat we in 2023 allemaal samen gerealiseerd hebben. i-mens staat stabiel, onze financiën staan op orde, onze processen geraken gestroomlijnd en we zetten ons in voor tevreden klanten én medewerkers. Met vertrouwen de toekomst tegemoet, dus.

Karin Van Mossevelde, algemeen directeur i-mens

Sas van Rouveroij van Nieuwaal, voorzitter van het bestuursorgaan i-mens