Wat is poetshulp met dienstencheques?

Je poetsvrouw of -man komt op afgesproken tijdstippen langs om je te helpen bij huishoudelijke taken:

  • Onderhoud en schoonmaak van je woning
  • Wassen
  • Strijken
  • Boodschappen doen
  • Koken

Zo heb jij meer tijd voor je gezin, je hobby's of andere dingen.

Iedereen in Vlaanderen en Brussel kan gebruik maken van onze poetshulp met dienstencheques.

Heb je een zorgbehoefte? Dan kan je ook gebruik maken van onze poetshulp zonder dienstencheques.

Waarom poetshulp met dienstencheques?

  • Meer tijd voor jezelf en je gezin
    Je poetshulp neemt een aantal van jouw huishoudelijke taken uit handen. Zo kan jij je focussen op wat echt belangrijk is.
  • Je huis wordt professioneel gepoetst
    Onze opgeleide poetshulpen zorgen er telkens weer voor dat je huis spic en span is. Jij hoeft je geen zorgen meer te maken over hardnekkige vlekken of vervelende klusjes zoals de ramen lappen.
  • Vaste poetshulp
    We vinden het belangrijk dat je een vertrouwensband kan opbouwen. Bij afwezigheden doen we steeds ons uiterste best om vervanging te zoeken.
  • Voordelig
    Je krijgt een belastingvoordeel bij de aankoop van je dienstencheques bij Sodexo.

Hoeveel kost poetshulp met dienstencheques?

Je betaalt 1 dienstencheque per uur. Je bestelt je dienstencheques bij Sodexo. Dit doe je best vanaf het moment dat je zeker weet dat er een poetshulp bij je zal langskomen. Zo heb je ze in huis voor je poetshulp opstart.

Een dienstencheque kost doorgaans 9 euro. Dat bedrag is vastgelegd door de overheid. Je krijgt een deel van dat aankoopbedrag terug via belastingvermindering.

Wij vragen daarnaast nog een kleine klantenbijdrage van 1,20 euro per uur. Of 0,40 euro per uur voor klanten die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming via hun ziekteverzekering. Hier krijg je om de 3 maanden een factuur van.

Stappenplan: hoe vraag je een poetshulp met dienstencheques aan?

Stap 1: schrijf je in bij Sodexo

Om dienstencheques te kunnen bestellen, moet je je eerst inschrijven bij Sodexo. Deze inschrijving is gratis en gebeurt via de website of telefonisch:

Neem hiervoor je rijksregisternummer, bankrekeningnummer en e-mailadres bij de hand.

Stap 2: vraag je poetshulp aan bij i-mens

Dien je aanvraag in voor een poetshulp via ons online formulier of telefonisch via 078 15 25 35. Wij helpen je om een poetshulp te vinden die jou kan helpen in het huishouden.

Stap 3: bestel je dienstencheques bij Sodexo

Kreeg je van ons een bevestiging dat er een poetshulp bij je kan opstarten? Ideaal, dan bestel je nu best zo snel mogelijk je dienstencheques. Zo heb je ze in huis vóór de dienstverlening start.

Tip: wij raden aan om elektronische dienstencheques te bestellen. Ze zijn makkelijker te beheren en te bestellen. Je ontvangt ze sneller en ze zijn vooral veiliger.

Stap 4: maak gebruik van onze poetsdienst

Gebruik je elektronische dienstencheques? Dan hoef je na de prestatie van je poetshulp niet veel meer te doen. Je huishoudhulp geeft het aantal gepresteerde uren in. Daarna krijg je een uitnodiging om de prestatie te bevestigen.

Voor de rest hoef jij niks meer te doen. De prestatie wordt zelfs automatisch bevestigd wanneer je niet reageert op de uitnodiging.

Werk je met papieren dienstencheques? Vul dan na de gepresteerde uren je dienstencheque in en geef ze af aan je poetshulp ter betaling.

Interessante artikels

Aanvullende diensten

Poetshulp met dienstencheques aanvragen

Veelgestelde vragen

Om de samenwerking zo vlot mogelijk te laten verlopen, maken we graag goede afspraken. Zo weet je wat je mag verwachten en wat je kan doen indien de dienstverlening niet aan jouw verwachtingen voldoet.

Algemene voorwaarden en praktische afspraken:

We maakten een handig overzicht met de huishoudelijke taken die je poetshulp mag uitvoeren. Zo weet je duidelijk wat je van je huishoudhulp kan verwachten.

In samenspraak met de verantwoordelijke kunnen af en toe nog andere taken uitgevoerd worden zoals boodschappen doen.

Wanneer je dienstencheques aankoopt, geniet je van een belastingvermindering:

  • Vlaanderen: 1,80 euro voordeel op de 1ste 169 cheques. Je betaalt dus 7,20 euro per uur na belastingvermindering.
  • Brussel: 1,35 euro op de 1ste 163 dienstencheques. Je betaalt dus 7,65 euro per uur na belastingvermindering.

Met de klantenbijdrage van 1,20 euro per dienstencheque betaal je in totaal, na fiscale aftrek:

  • Vlaanderen: 8,40 euro per uur
  • Brussel: 8,85 euro per uur

Tenzij je recht hebt op een verlaagde klantenbijdrage van 0,40 euro doordat je geniet een verhoogde tegemoetkoming van je ziekenfonds:

  • Vlaanderen: 7,60 euro per uur
  • Brussel: 8,05 euro per uur

Je kan zelf nagaan of je recht hebt op de verlaagde klantenbijdrage. Kijk op je klever van je ziekenfonds of het laatste cijfer van de code gelijk is aan 1 (xx1/xx1).

Op 1 maart van elk jaar ontvang je een fiscaal attest van Sodexo. Meer info over de fiscale attesten vind je op volgende websites:

Je bestelt je dienstencheques bij Sodexo. Best voldoende op voorhand zodat je ze in huis hebt vóór de hulpverlening start.

Als gebruiker kan je maximaal 500 dienstencheques per jaar bestellen. Je betaalt dan:

  • 9 euro voor de 400 eerst bestelde cheque
  • 10 euro voor de 100 laatste

Als gezin kan je maximaal 1 000 dienstencheques per jaar bestellen. Je betaalt dan:

  • 9 euro voor de 800 eerst bestelde cheque
  • 10 euro voor de 200 laatste

Het gezin omvat alle personen die ingeschreven zijn op je adres.

Behoor je tot 1 van de onderstaande categorieën?
Dan mag je tot 2 000 dienstencheques per jaar aankopen. Om dit aan te tonen, moet je jaarlijks een attest indienen bij Sodexo.

  • Eenoudergezinnen
  • Personen met een handicap
  • Ouders van minderjarige kinderen met een handicap
  • Oudere personen die genieten van een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden

Hou er bij het bestellen rekening mee dat je dienstencheques 12 maanden geldig zijn.

Je kan onze poetshulpen zowel met elektronische als papieren dienstencheques betalen. Wij raden de elektronische dienstencheques aan om volgende redenen:

  • Makkelijk te beheren en bestellen
    Je kan je dienstencheques bestellen en beheren wanneer je wil via de mobiele app 'Dienstencheques Vlaanderen' of je Beveiligde Zone in je Sodexo-account.
  • Je ontvangt ze sneller
    Elektronische dienstencheques zijn na je bestelling onmiddellijk beschikbaar. Papieren dienstencheques worden binnen de 2 werkdagen na je bestelling verstuurd.
  • Veiliger in gebruik
    Je beheert de cheques online, dus je kan ze niet verliezen en ze kunnen niet gestolen worden.
  • Minder risico op vervallen cheques
    De oudste cheques worden automatisch het eerst gebruikt. Je krijgt een herinneringsmail 1 maand voor een dienstencheque vervalt.
  • Gebruiksvriendelijk
    Je hoeft niets te doen na de dienstverlening. Je poetshulp voert de prestatie in. Die kan je daarna wanneer het je past bevestigen of betwisten in je Beveiligde Zone of via de app.

Schrijf je eerst in bij Sodexo

Om dienstencheques te kunnen bestellen, moet je je eerst inschrijven bij Sodexo. Deze
inschrijving is gratis en gebeurt via de website of telefonisch:

Neem hiervoor je rijksregisternummer, bankrekeningnummer en e-mailadres bij de hand.

Via de website van Sodexo kan je snel jouw resterende elektronische dienstencheques raadplegen, prestaties beheren en dienstencheques bestellen.

Bestel daarna je dienstencheques

Bestel je dienstencheques voldoende op voorhand zodat je ze in huis hebt vóór de hulpverlening start. Best vanaf het moment je weet dat er een poetshulp bij je opstart.

Je bestelt je dienstencheques door het bedrag dat overeenkomt met het gewenste aantal dienstencheques te storten op 1 van de onderstaande bankrekeningen. Dit rekeningnummer staat ook op je inschrijvingsbevestiging:

  • Vlaanderen: IBAN: BE41 0017 7246 2610
  • Brussel: IBAN: BE28 0017 7246 3620

Je moet telkens minimum 10 dienstencheques bestellen. We raden aan om steeds voldoende dienstencheques te bestellen, minstens voor 2 maanden.

Vermeld je gebruikersnummer van Sodexo als gestructureerde mededeling bij je overschrijving.

Sodexo plaatst de dienstencheques in je elektronische portefeuille (elektronische dienstencheques) of verstuurt ze per post naar je thuisadres (papieren dienstencheques).

Let op: je betaling wordt geweigerd en het bedrag zal automatisch teruggestort worden als:

  • Je je niet houdt aan de minimale bestelling
  • Het betaalde bedrag niet correct is (dus als het geen veelvoud is van 9 euro)
  • Je inschrijvingsnummer in de gestructureerde mededeling ontbreekt of niet correct is

Wanneer jij je aanvraag doet voor poetshulp zal een verantwoordelijke jou meteen contacteren en toelichting geven bij een eventuele wachttijd. Die is zeer regio- en tijdsgebonden en je kan bij het gesprek meteen beslissen of je al dan niet doorgaat met je aanvraag.

Bij i-mens streven we ernaar een vaste poetshulp toe te wijzen aan elke klant. Omwille van afwezigheden bij medewerkers en bij klanten kan dit niet altijd. In de mate van het mogelijke bieden we bij afwezigheden vervanging aan.